Single Trail Park Jamnica

Jamnica, jako miejscowość, jest tak mała, że ciężko ją w ogóle znaleźć na mapie. Natomiast w świecie rowerowym miejsce to jest coraz bardziej znane. Wszystko za sprawą sieci ścieżek rowerowych, które jako jedne z nielicznych miejsc w Europie, mogą pochwalić się organizacją największej światowej imprezy enduro, czyli Enduro World Series (które ponownie zawita tam latem 2020 roku).

Zanim znaleźliśmy się tam wraz z żoną podczas majowego wypadu, dużo słyszeliśmy o całym regionie Koros, który jak twierdzą sami Słoweńcy, jest wprost idealnym miejscem na rower. Do samej Jamnicy dostaliśmy się po wizycie w pobliskiej Mezicy, gdzie spróbowaliśmy jazdy na rowerze pod ziemią na trasie “Black Hole Trail”. Dojeżdżając do miejsca naszego pobytu, już po drodze mogliśmy podziwiać niesamowicie sielankowe krajobrazy. Ogromne połacie pól oraz lasów na stosunkowo niewielkich pagórkach, a pomiędzy nimi pojedyńcze domy, oraz wijąca się szutrowa droga, która prowadzi nas prosto do samego serca tras rowerowych w Jamnicy, czyli Eko hotelu Koros.

Trasy

Single Trail Park Jamnica to miejsce przeznaczone przede wszystkim dla zaawansowanych rowerzystów, a szczególnie tych którzy lubią jeździć po naturalnych ścieżkach. Nie znajdziemy tutaj wygładzonych flow traili z dużymi bandami, lecz fajnie pojeździmy po krętych ścieżkach, wijących się między korzeniami czy kamieniami. Przy ich budowie oraz utrzymaniu nie są używane koparki czy też inny ciężki sprzęt. Wszystko budowane jest ręcznie i na bieżąco utrzymywane przez ekipę Bike Nomad. Dzięki temu, ścieżki idealnie wkomponowują się w sielankowy krajobraz całego miejsca.

Cała sieć tras w Jamnicy to na ten moment ponad 20 km przygotowanych ścieżek. Składa się na nie bardzo dużo krótkich odcinków, które dowolnie możemy ze sobą łączyć. Niestety, osobiście miałem dość ograniczony czas i trochę kapryśną pogodę, ale pierwszego dnia udało mi się zjechać pełny przejazd z najwyższego punktu ścieżek aż do samej doliny. I muszę przyznać, że był to naprawdę długi i ciekawy zjazd. Natomiast następnego dnia, mając mniej czasu i widząc zbliżającą się ulewę, spędziłem czas na objeździe krótszych wariantów tras położonych w niższej części kompleksu. Co ważne, tutaj do góry dostajemy się o własnych siłach. W dolnej części mamy do dyspozycji specjalną ścieżkę podjazdową, a na samą górę wjedziemy łagodnie wspinającą się szutrową drogą.

Tras jest tak dużo, że ciężko opisać każdą z nich, ale trzeba przyznać, że teren jest bardzo zróżnicowany, a budowniczy mają duże umiejętności w wytyczaniu ich tak, aby były one ciekawe i jednocześnie płynne. Większość z nich przejechałem tylko raz, a mimo to, od razu byłem w stanie utrzymać na nich niezłą prędkość i fajnie się pobawić skacząc z niektórych naturalnych zagłębień lub korzeni. Największe wrażenie zrobił na mnie stosunkowo krótki odcinek znajdujący się tuż obok hotelu i oznaczony jako trudny. W wąskim pasie lasu była to po prostu wijąca się ścieżka w dół, ale z drugiej strony, pomimo ciasnych zakrętów miała w sobie fajną płynność i przejazd dobrym tempem dał mi masę frajdy.

Jeżdżąc tu po trasach od razu mamy wrażenie, że nie są to przypadkowo poprowadzone ścieżki. Największym uznaniem dla budowniczych jest fakt że w kilka lat po ich utworzeniu odbyła się tu edycja najważniejszej imprezy enduro na świecie, czyli Enduro World Series. Co ważne, w 2020 roku główny cykl zawodów EWS znów zawita do Jamnicy.

Spend more time on the trails!

Ekohotel Koroš

Jest to stara farma przerobiona na hotel. Miejsce jest pięknie położone i praktycznie w każdą stronę odchodzą od niego trasy rowerowe. Całość przygotowana jest specjalnie dla rowerzystów i ma swój niepowtarzalny klimat, np. serwis oraz przechowalnia zrobione są w starej stodole, w zagrodzie dla bydła. Do dyspozycji są pokoje lub camping w ogrodzie, a także wyżywienie, które w większości pochodzi z tego, co zostało wyhodowane na farmie lub w jej najbliższej okolicy. Miejsce zrobione jest przede wszystkim z myślą o zrównoważonym rozwoju. Owszem, w sezonie letnim bardzo trudno tu o wolne miejsce, ale z drugiej strony właściciele nie chcą bardziej rozbudowywać farmy, ponieważ pragną zachować dobry kontakt z każdym, kto odwiedza ich miejsce. W dzisiejszych czasach bardzo rzadko spotykamy się z takim podejściem, gdzie ważniejsze jest zachowanie równowagi, a nie ciągły pęd za jeszcze większymi zyskami. Największa zasługa tego sielankowego i niesamowitego klimatu zarówno farmy jak i ścieżek, tkwi jednak w ludziach, którzy pilnują aby wszystko było tak jak należy. A są nimi…

Świat Bike Nomad!

Bike Nomad

Głównym założycielem, pomysłodawcą i twórcą ścieżek i hotelu w Jamnicy jest prawdziwa legenda Słoweńskiej sceny rowerowej, czyli DIXI. To właśnie on przez wiele lat zajmował się organizacją oraz promowaniem wszystkiego, co związane z kolarstwem górskim. Swój pierwszy hotel nastawiony z myślą głównie o rowerzystach założył już w 1994 roku! Obecnie bardzo dużo pomaga mu jego syn Anej, który poza tym że jest licencjonowanym przewodnikiem rowerowym, to również dogląda tras zarówno w samej Jamnicy, jak i opiekuje się bike parkiem w Petzen. Co więcej, niedawno stworzył pierwszą na świecie oficjalną podziemną trasę enduro poprowadzoną w dawnej kopalni. Bike Nomad to również cały grupa przewodników rowerowych, którzy mogą nas zabrać na kolejne single w całej okolicy. W ofercie jest również shuttle bus, szkolenia techniki jazdy na rowerze, serwis i wypożyczalnia rowerów, sklep z ubraniami rowerowymi na każdą pogodę. Podsumowując, warto tu spędzić kilka dni, ponieważ do dyspozycji mamy: trasy w Single Trail Park Jamnica, tuż obok (15 km) znajduje się Bike Park Petzen, w którym znajduje się jeden z najdłuższych flow traili w Europie, a na deser (lub deszczowy dzień) możemy się wybrać do dawnej kopalni w Mezicy i zjechać “Black Hole Trail”. Jeśli chcecie spędzić fajnie czas w tej okolicy, to ekipa z Bike Nomad naprawdę dobrze o Was zadba.

Wskazówki praktyczne:

• ze ścieżek korzystamy na własną odpowiedzialność
  • w maju 2019 dostępne było ok 20 km przygotowanych odcinków, a różnica wysokości pomiędzy najwyższym a najniższym punktem to 515 metrów
  • ścieżki otwarte są przez cały rok
  • jazda po trasach w Jamnicy jest bezpłatna, ale mile widziane są datki na ich utrzymanie ;)
  • zdecydowana większość tras przeznaczona jest dla zaawansowanych rowerzystów
  • najlepiej sprawdzą się tu rowery o charakterystyce Trail lub Enduro
  • do góry dostajemy się o własnych siłach specjalną ścieżką podjazdową lub łagodną szutrową drogą
  • wszystkie trasy tutaj dostępne mają charakter naturalny i spotkamy na nich głównie korzenie i kamienie, żadnych specjalnie usypanych hop
  • warto przyjechać tu na dłużej i odwiedzić również Petzen Flow Trail, oraz “Black Hole Trail”
  • ścieżek idealnych na rower w okolicy jest znacznie więcej niż na mapie, ale aby odnaleźć te najlepsze polecamy wycieczkę z przewodnikiem
  • Ekohotel koros jest sercem ścieżek i znajdziemy tu wszystkie informacje na ich temat oraz mapy, a jeśli będziemy potrzebowali, to również dobrze wyposażony serwis oraz wypożyczalnię rowerów
  • Jamnica to bardzo mała miejscowość położona w północnej części Słowenii niedaleko granicy z Austrią, aby ją w ogóle odnaleźć, np. w mapach google’a, najlepiej wpisać: “ekohotel koros jamnica”
  • Wszystkie atkualne informacje o ścieżkach w Jamnicy dostępne są na stronie: bikenomad.com

Wpis powstał we współpracy i przy wsparciu Bike Nomad oraz Słoweńskiej Organizacji Turystycznej. Dziękujemy!